Veelgestelde vragen over v-test®

Wordt een Vereniging van Mede-Eigenaars (VME) als een professionele klant beschouwd?

Ja, een Vereniging van Mede-Eigenaars (VME) beschouwen we als een professionele afnemer (artikel 1.1.3., 67° van het Energiedecreet).

Kunnen bedrijven de V-test® ook doen?

Ja, ook de meeste bedrijven kunnen energiecontracten en energieleveranciers vergelijken via de V-test®. Alleen heel grote verbruikers – meer dan 60 MWh elektriciteit en meer dan 150 MWh aardgas – moeten een offerte op maat vragen bij de leveranciers.

Doe de V-test®

Hoe vaak moet ik de V-test® doen om zoveel mogelijk te besparen op mijn energiefactuur?

We raden aan om de V-test® toch zeker elk jaar opnieuw te doen om te kijken of u nog wel van het meest voordelige tarief geniet. Contracten van bepaalde duur worden immers vaak na het einde van de contractperiode stilzwijgend verlengd, waardoor de kans reëel is dat uw leverancier u een nieuw, minder voordelig tarief aanrekent. Maar ook voor contracten van onbepaalde duur is het aangewezen om zeker elk jaar opnieuw de V-test® te doen. 

Krijg ik met een groepsaankoop geen voordeliger contract dan de contracten uit de V-test®?

Groepsaankopen zijn niet altijd een garantie op de meest voordelige prijs. Aan groepsaankopen neemt slechts een beperkt aantal leveranciers deel, terwijl de V-test® alle energiecontracten van alle energieleveranciers in Vlaanderen vergelijkt.

Zijn groepsaankopen mee opgenomen in de V-test®?

Nee, de organisatoren van groepsaankopen organiseren aparte veilingen. Het is onmogelijk op voorhand te voorspellen wie de veiling wint, en welk energiecontract de deelnemers aangeboden krijgen.

Kan ik de V-test® gebruiken om mijn huidige contract te vergelijken met nieuwe contracten?

Nee, de V-test® vergelijkt het huidige aanbod aan energiecontracten op de markt. De kans is groot dat u uw bestaande contract hebt afgesloten aan andere tarieven en andere voorwaarden. Als u de V-test® doet, krijgt u de energiecontracten te zien die nieuwe klanten aangeboden krijgen.

De V-test® geeft andere resultaten dan de websites van de energieleveranciers en andere prijsvergelijkingswebsites. Hoe kan dat?

Afwijkingen tussen de prijzen in de V-test® en op de websites van de leveranciers kunnen een aantal redenen hebben:

  • Herberekening energieverbruik: de energie-afrekening waarop u zich baseert om de V-test® te doen, gaat meestal over een periode van minder of meer dan één jaar. Om uw verbruik zo nauwkeurig mogelijk in kaart te brengen, kan u dat in de V-test® herrekenen naar een periode van precies één jaar. Veel simulatiemodules op websites van leveranciers hebben die mogelijkheid niet, waardoor de getoonde prijzen mogelijk gebaseerd zijn op een verschillend gebruik. En dus zullen verschillen.
  • Promoties: de V-test® houdt geen rekening met promoties of kortingen voor nieuwe klanten, voor klanten die betalen via domiciliëring, Leveranciers verrekenen die wel in de aanbiedingen op hun websites.
  • Kosten groene stroom en WKK : in elk energiecontract betaalt u ook kosten voor groene stroom en warmte-krachtkoppeling, maar die zijn bij de meeste contracten niet vast. In de V-test® maken we een optimale inschatting van die kosten op jaarbasis (we rekenen verwachte kostenstijgingen en -dalingen mee), terwijl de leveranciers zich meestal enkel baseren op de huidige kosten.
  • Prijzen aan het begin van de maand: de V-test® toont de prijzen die van toepassing zijn aan het begin van de maand. Als een tarief uitzonderlijk wijzigt in de loop van de maand, wordt die wijziging dus pas de volgende maand opgenomen in de V-test®.
  • Variabele contracten op basis van de Forward- en Spot-parameter: Op de resultaatpagina van de V-test® wordt de prijs van de contracten met een variabele energiecomponent berekend op basis van de laatst gekende waarde van de gebruikte indexatieparameter. 

Zijn alle energiecontracten opgenomen in de V-test®?

Alle contracten van alle energieleveranciers op de Vlaamse energiemarkt zijn opgenomen in de V-test® behalve de contracten van groepsaankopen. Speciale kortingen en acties zijn niét opgenomen in de V-test®, die kunnen immers verschillen van klant tot klant. Voor kortingen en andere speciale acties moet u de leveranciers apart contacteren. 

Zijn de energiecontracten die de V-test® vergelijkt altijd up-to-date?

Ja, de V-test® wordt elke maand aangepast met de meest recente energiecontracten en prijzen.
Staat de vorige maand nog bovenaan de startpagina, dan wil dat zeggen dat we de V-test® aan het actualiseren zijn. Dan wacht u best even, hoogstens een paar dagen, tot de contracten zijn aangepast. Zo bent u zeker dat u het nieuwste contract kiest.

Geeft de V-test® me altijd de juiste besparing?

Het resultaat van de V-test® is (net als andere vergelijkingsmodules trouwens) altijd een indicatie. Hoeveel u uiteindelijk zal betalen, hangt af van uw precieze energieverbruik. Maar als u volgens de V-test® bijvoorbeeld 150 euro bespaart, dan kan u ervan uitgaan dat u er hoe dan ook voordeel bij hebt om van energiecontract te veranderen. Alleen kan dat voordeel achteraf gezien misschien maar 120 euro zijn (na een strenge winter bijvoorbeeld, of wanneer u onverwacht een tijdje vaker thuis bent door ziekte of een andere reden) of misschien ook oplopen tot 180 euro (na een zachte winter bijvoorbeeld, of wanneer u toevallig op reis bent tijdens de koudste periode).

Bij variabele energiecontracten, die mee evolueren met de prijzen op de energiebeurzen, is het precieze bedrag van uw energiefactuur uiteraard nog moeilijker te voorspellen.