Er bestaan verschillende types van elektriciteitsmeters. Wat ze gemeen hebben, is dat het zo goed als allemaal meters met terugdraaiende tellers zijn: ze draaien terug als de consument energie in het net injecteert in plaats van afneemt. Dat is bijvoorbeeld zo wanneer uw zonnepanelen meer energie opwekken dan u zelf verbruikt op dat moment.
Een enkelvoudige meter heeft één rij met bewegende cijfers. Uw verbruik wordt zowel overdag als 's nachts op deze ene meter geregistreerd. Wanneer u uw elektriciteit ook verbruikt, u betaalt er altijd dezelfde prijs voor.
Een dag- en nachtmeter heeft twee rijen met bewegende cijfers. De dagmeter meet uw verbruik overdag, de nachtmeter 's nachts én tijdens het weekend.
Deze meter houdt het elektriciteitsverbruik bij via een afzonderlijk circuit. Daar mogen enkel verwarmingstoestellen op aangesloten worden. Het circuit is actief tijdens de nachturen en zorgt voor het opladen van de verwarmingstoestellen.
Voor dit onderwerp kan u terecht bij uw distributienetbeheerder.
Geef uw postcode op om te weten te komen wie uw distributienetbeheerder is.
Ja, u kan uw netbeheerder vragen om een tweevoudig uurtariefmeter te plaatsen. Die meter maakt een onderscheid tussen dag (normaal tarief) en nacht (verminderd tarief). U moet er dan wel op letten dat u de toestellen die veel energie verbruiken vooral 's nachts of tijdens het weekend laat werken, anders is het tweevoudig tarief niet altijd voordelig.
Let op: de plaatsing van de tweevoudige meter is niet gratis, en sommige leveranciers rekenen ook een hogere abonnementskost aan voor een tweevoudige meter.
De netbeheerder moet na de herstelling of vervanging van de meter de meterstand schatten. Hij zal dit doen op basis van onder andere uw verbruik van de voorgaande jaren. U kan de geschatte meterstand enkel betwisten als de schatting niet op de juiste manier uitgevoerd werd.
Meer informatie vindt u in de Meetcode, Afdeling V.3.6 van de Technische Reglementen Distributie Elektriciteit en Aardgas.
Eerst en vooral moet u controleren of het probleem bij uw meter of bij uw binneninstallatie ligt. Infrax heeft een filmpje gemaakt met de verschillende stappen om dat snel en eenvoudig na te gaan: https://www.infrax.be/nl/Meer-info-over/storingen/storing-elektriciteit
Als u denkt dat uw meter defect is, kan uw netbeheerder de meetinstallatie testen. Als hij een fout vaststelt, moet hij de meter binnen 10 werkdagen ijken, herstellen of vervangen. Blijkt alles in orde, en situeert het probleem zich ergens bij uw huisinstallatie, dan mag de netbeheerder u de kosten aanrekenen voor het testprogramma.
De netbeheerder krijgt na uw verwittiging zeven dagen de tijd om de storing te verhelpen (tenzij bij uitzonderlijk grote aansluitingen, met een vermogen van meer dan 100 kVA ).
Dat hangt volledig af van uw persoonlijke situatie. Als u vooral overdag energie verbruikt, dan zal een enkelvoudige meter meestal de beste keuze zijn. Als de toestellen die veel energie verbruiken (wasmachine, droogkast, vaatwasmachine, elektrische boiler,…) vooral 's nachts en tijdens het weekend draaien, dan zal een tweevoudige meter die dag- en nachtverbruik apart registreert vermoedelijk voordeliger zijn.
Afhankelijk van de gemeente waar u woont en van uw netbeheerder, loopt het nachttarief tussen 21 uur en 6 uur, of tussen 22 uur en 7 uur.
Nee, uw elektriciteitsmeter schakelt automatisch over van dag naar nacht, en omgekeerd. U hoeft 's ochtends, 's avonds en bij het begin en het einde van het weekend dus zelf niets te doen.