Prepaid is een bescherming voor de kwetsbare energieconsument tegen afsluiting.
Als uw energieleverancier uw contract opzegt en u vindt geen nieuwe commerciële leverancier, dan zal de netbeheerder Fluvius uw sociale leverancier worden. Deze activeert onmiddellijk de Prepaid functie voor uw elektriciteit. Als u uw aardgasfacturen bij de netbeheerder niet betaalt, zal Fluvius de Prepaid functie voor aardgas activeren. Met de Prepaid functie kan u alleen de energie gebruiken die u op voorhand betaalt, en weet u dus exact hoeveel u verbruikt én betaalt.
Hebt u nog een klassieke meter, dan zal Fluvius bij u langskomen om een digitale meter te installeren. Vervolgens wordt de Prepaid functie geactiveerd op de meter.
Een digitale meter met Prepaid functie is dezelfde meter als de gewone digitale meter. Enkele dagen na de plaatsing, activeert Fluvius de Prepaid functie. Vanaf dan kan u enkel elektriciteit en/of aardgas gebruiken als u vooraf betaald hebt. Bij de digitale meter met Prepaid functie kan dit online, maar ook nog altijd via de oplaadpunten.
Meer informatie over de Prepaid vindt u op de website van Fluvius.
Voor dit onderwerp kan u terecht bij uw distributienetbeheerder.
Geef uw postcode op om te weten te komen wie uw distributienetbeheerder is.
Uw Prepaid-saldo aanvullen kan op drie manieren:
Meer informatie over deze mogelijkheden vindt u terug op de website van Fluvius : https://prepaid.fluvius.be/prepaid-portaal/betalen
Meer informatie over de beschermingsmaatregelen voor huishoudelijke klanten vindt u via https://www.vreg.be/nl/consumentenbescherming-en-sociaal-energiebeleid en https://www.vlaanderen.be/betaal-minder-voor-energie/sociale-maatregelen-voor-energie
Heeft uw commerciële energieleverancier uw contract voor elektriciteit en/of aardgas opgezegd? Dan wordt Fluvius automatisch jouw ‘sociale leverancier’. Zo kunt u toch nog energie gebruiken. Voor elektriciteit wordt Prepaid onmiddellijk geactiveerd wanneer u klant wordt bij de sociale leverancier. Voor aardgas wordt Prepaid geactiveerd wanneer u ook bij Fluvius een betalingsachterstand hebt opgebouwd of wanneer u daar zelf voor kiest. U betaalt dan de energie die u gaat gebruiken op voorhand.
Meer info op prepaid.fluvius.be.
https://www.vreg.be/nl/mogelijkheden-digitale-meter
Een digitale meter met Prepaid functie werkt enkel als u vooraf de meter oplaadt. U kan dan elektriciteit of gas verbruiken tot het opgeladen bedrag opgebruikt is.
Nee, de activering van de Prepaid functie is gratis. U hebt echter wel een digitale meter nodig om gebruik te maken van deze dienst. Fluvius plaatst de digitale meter gratis.
Als uw energieleverancier uw contract opzegt en u niet binnen de 45 kalenderdagen een nieuwe leverancier gezocht of gevonden hebt, dan neemt de netbeheerder uw energielevering over. Fluvius activeert onmiddellijk de Prepaid functie voor uw elektriciteit. Als u uw aardgasfacturen bij de netbeheerder niet betaalt, zal Fluvius de Prepaid functie voor aardgas activeren.