Aansluitingen

Wil u een nieuwe aansluiting voor aardgas en/of elektriciteit voor uw woning of uw bedrijf? Is uw aansluiting beschadigd? Ontsnapt er aardgas of valt de elektriciteit uit? Eén adres: uw distributienetbeheerder. Die brengt aardgas en elektriciteit bij u binnen.

Aansluitingen en meters zijn de verantwoordelijkheid van uw distributienetbeheerder

Voor dit onderwerp kan u terecht bij uw distributienetbeheerder.
Geef uw postcode op om te weten te komen wie uw distributienetbeheerder is.

Veelgestelde vragen over aansluitingen

Wat moet ik doen bij schade aan mijn aansluiting?

Als u schade vaststelt (bijvoorbeeld aan uw trottoir) of vermoedt aan uw aardgas- of elektriciteitsaansluiting, breng dan zo snel mogelijk uw netbeheerder op de hoogte. Best met een aangetekende brief, best met een zo uitgebreid mogelijke beschrijving van de schade. Foto's helpen altijd om de schade zo nauwkeurig mogelijk in te schatten en te kunnen herstellen. We raden aan om ook meteen uw verzekeraar in te lichten.

Wie is mijn netbeheerder?

Krijg ik een compensatie als mijn (her)aansluiting te laat geregeld wordt of als ik langere tijd zonder stroom zit?

U kan via de website van uw netbeheerder een vergoeding aanvragen. Let wel op: het gaat om een ongemakkenvergoeding, en niet om een echte schadevergoeding. U krijgt een vast bedrag toegekend, dat staat los van de werkelijke schade die u leed omdat u een tijdlang geen stroom had.

U kan er ook voor kiezen om de werkelijke schade te laten vergoeden, maar dan moet u een andere procedure volgen en zal u ook een fout van de netbeheerder moeten aantonen.

U moet de compensatie binnen de 30 kalenderdagen indienen, bij goedkeuring volgt de betaling ten laatste 60 kalenderdagen later.

Wie is mijn netbeheerder?

Wat moet ik doen met mijn aansluiting als ik verhuis?

Niets. U moet enkel twee energieovernamedocumenten invullen – voor uzelf, en voor de nieuwe eigenaar of huurder – om uw contract met uw energieleverancier(s) over te zetten naar uw nieuwe woonst. Uw aansluiting is verbonden aan uw huis of bedrijf, niet aan uw persoonlijk energiecontract.

Hoe kan ik een aansluiting aanpassen of verplaatsen?

Wil u de aftakking van het aardgas- en elektriciteitsnet in uw woning laten verzwaren of verplaatsen? Wil u een tijdelijke aftakking aanvragen? Of een meter laten wegnemen of bijplaatsen? Dan kan u terecht bij uw netbeheerder. Die zal bekijken wat mogelijk is, en een timing en kostprijs bepalen voor de aanpassingswerken.

Hoeveel kost een aansluiting?

De kostprijs van een aansluiting hangt af van de netbeheerder, maar ook van het type aansluiting. U betaalt de aansluiting rechtstreeks aan uw netbeheerder, deze afrekening is ook de enige die niét via uw energieleverancier(s) gebeurt.
U kan de aansluitingstarieven opvragen of raadplegen op de websites van de netbeheerders.

Wie is mijn netbeheerder?

Hoe kan ik een aansluiting aanvragen voor mijn bedrijf?

De grote meerderheid van de bedrijven dient ook gewoon een aanvraag in bij de netbeheerder.
Alleen grote bedrijven die heel veel energie gebruiken, kunnen rechtstreeks op het hoogspanningsnet en/of het hogedruknet worden aangesloten. Ze moeten daarvoor aankloppen bij Elia (elektriciteit) of Fluxys (aardgas).