Aansluitingen

Wil u een nieuwe aansluiting voor aardgas en/of elektriciteit voor uw woning of uw bedrijf? Is uw aansluiting beschadigd? Ontsnapt er aardgas of valt de elektriciteit uit? Eén adres: uw distributienetbeheerder. Die brengt aardgas en elektriciteit bij u binnen.

Aansluitingen en meters zijn de verantwoordelijkheid van uw distributienetbeheerder

Voor dit onderwerp kan u terecht bij uw distributienetbeheerder.
Geef uw postcode op om te weten te komen wie uw distributienetbeheerder is.

Veelgestelde vragen over aansluitingen

Is een aansluiting verplicht?

Nee, u kan perfect in uw eigen energie voorzien, zonder een aansluiting op het distributienet.

Let op, het is wel verplicht om een niet-mobiele productie-installatie (bv. zonnepanelen) die in eilandmodus werkt aan te melden bij de VREG. Voor meer info: https://www.vreg.be/nl/directe-lijnen-en-leidingen.

Moet ik een batterij aanmelden?

Ja, een thuisbatterij die verbonden wordt met het distributienet moet net zoals een decentrale productie-eenheid (bv. zonnepanelen) aangemeld worden bij Fluvius .

Als u een batterij of een decentrale productie-installatie in eilandwerking plaatst (dit wil zeggen nooit verbonden met het distributienet), hoeft u dit niet aan Fluvius te melden. Dit moet wel aan de VREG gemeld worden. Voor meer info: https://www.vreg.be/nl/directe-lijnen-en-leidingen.

Deze meldingsplicht geldt sinds 24 oktober 2019.

Wat moet ik doen met mijn aansluiting als ik verhuis?

Met uw aansluiting moet niets gebeuren, uw aansluiting is verbonden aan uw huis of bedrijf, niet aan uw persoonlijk energiecontract. Bij een verhuis kan u een nieuw contract voor elektriciteit en aardgas sluiten, of uw huidig contract meenemen. Dit wordt niét geregeld via het energieovernamedocument. Wie verhuist, moet zowel voor zijn oude als voor zijn nieuwe adres energieovernamedocumenten invullen. Zowel voor de vorige woning als voor de nieuwe woning  moeten er twee exemplaren opgemaakt worden: één voor de vertrekkende klant en één voor de overnemer. De twee partijen moeten het document zorgvuldig invullen en ondertekenen. Elke partij stuurt daarna een kopie van zijn document aan zijn energieleverancier(s).   

Hoe kan ik een aansluiting aanpassen of verplaatsen?

Wil u de aftakking van het aardgas- en elektriciteitsnet in uw woning laten verzwaren of verplaatsen? Wil u een tijdelijke aftakking aanvragen? Of een meter laten wegnemen of bijplaatsen? Dan kan u terecht bij uw netbeheerder. Die zal bekijken wat mogelijk is, en een timing en kostprijs bepalen voor de aanpassingswerken.

Meer info via https://www.fluvius.be/nl/thema/aansluitingen

Hoeveel kost een aansluiting?

De kostprijs van een aansluiting hangt af van de netbeheerder, maar ook van het type aansluiting. U betaalt de aansluiting rechtstreeks aan uw netbeheerder, deze afrekening is ook de enige die niét via uw energieleverancier(s) gebeurt.
U kan de aansluitingstarieven opvragen of raadplegen op de websites van de netbeheerders.

Wie is mijn netbeheerder?

Is een aansluiting overal mogelijk?

Voor elektriciteit kan iedereen in Vlaanderen in principe aangesloten worden op het elektriciteitsnet. Dat is niet het geval voor aardgas. U vraagt aan uw netbeheerder of een aardgasaansluiting voor uw woning of vestiging mogelijk is.

Wie is mijn netbeheerder?