Veelgestelde vragen over maandafrekening

Hoe vind ik een contract met maandafrekening?

U vindt het huidig aanbod aan elektriciteitscontracten met maandafrekening in de V-test®.

Sommige leveranciers bieden maandafrekening aan als een optie bij alle of een deel van hun contracten. Anderen bieden enkel specifieke contracten met (verplichte) maandafrekening aan.

Op de resultatenpagina van de V-test® kan u bij filters kiezen voor ‘maandelijks afrekenen’. Die optie vindt u bij ‘Facturatie’ onder de vraag ‘Hoe vaak wil je betalen voor jouw energie?’.

Voor aardgas kan u momenteel nog niet kiezen voor een contract met maandafrekening. Fluvius ondersteunt dat IT-technisch nog niet. Daarom kunnen leveranciers dat voorlopig niet aanbieden.

Alle info over maandafrekening vindt u hier

Is mijn leverancier verplicht om maandafrekening aan te bieden?

Leveranciers met meer dan 200.000 afnamepunten in Vlaanderen moeten sinds 1 april 2022 de mogelijkheid voorzien voor huishoudens met een digitale meter om te kiezen voor een maandafrekening in plaats van een jaarafrekening.

Voor kleinere leveranciers geldt die verplichting niet.

Hebt u een klassieke meter? Dan kan u niet kiezen voor een contract met maandafrekening.  

Let op: leveranciers kunnen voorlopig enkel contracten met maandafrekening voor elektriciteit aanbieden. Voor aardgas ondersteunt Fluvius dat IT-technisch nog niet.

Lees ook ‘Hoe vind ik een contract met maandafrekening?’

Alle info over maandafrekening vindt u hier

Ik heb een contract met jaarafrekening. Hoe stap ik over naar maandafrekening?

Is maandafrekening een optie bij uw huidig contract? Vraag het na bij uw leverancier.

Is dat het geval? Dan kan u vragen aan uw leverancier om over te stappen naar maandafrekening.

Is maandafrekening geen optie bij uw huidig contract? Doe dan de V-test® voor het meest voordelige contract met maandafrekening voor uw situatie.

Let op: leveranciers kunnen voorlopig enkel contracten met maandafrekening voor elektriciteit aanbieden. Voor aardgas ondersteunt Fluvius dat IT-technisch nog niet.

Lees ook ‘Hoe vind ik een contract met maandafrekening?’

Alle info over maandafrekening vindt u hier

Heeft mijn leverancier kwartierwaarden uit mijn digitale meter nodig voor een elektriciteitscontract met maandafrekening?

Nee, die heeft uw leverancier niet nodig. U moet dus geen ‘meetregime 3’ aanvragen bij uw leverancier.

Met meetregime 3 geeft u Fluvius de toestemming om kwartierwaarden uit uw digitale meter uit te lezen en die door te sturen naar uw leverancier. Dat is bijvoorbeeld wel nodig wanneer u een dynamisch prijscontract afsluit of aan energiedelen of persoon-aan-persoonverkoop wil doen.

Met meetregime 3 betaalt u € 1,19 (incl. btw) extra per jaar voor het tarief databeheer. Dat tarief databeheer is een onderdeel van de nettarieven.

Alle info over maandafrekening vindt u hier

Ik stap over naar maandafrekening. Vanaf welke dag loopt mijn eerste maandafrekening?

Dat bespreekt u best met uw leverancier. Bij sommige leveranciers stapt u over naar maandafrekening vanaf de eerste dag van de maand volgend op uw aanvraag. Bij andere leveranciers kan u overstappen op de datum van uw aanvraag.

Na uw overstap ontvangt u een afrekening voor de periode voordien. In die afrekening wordt uw verbruik zoals bij een jaarafrekening verdeeld over de verbruiksperiode volgens verbruiksprofielen.  

Alle info over maandafrekening vindt u hier.