Onbetaalde energiefacturen

Als u als gezin uw energiefactuur niet (op tijd) betaalt, mag uw energieleverancier u niet afsluiten. 

U krijgt eerst een herinneringsbrief. Als u daar niet binnen de 15 dagen op reageert, zal uw leverancier u een aangetekende ingebrekestelling sturen. Reageert u ook op die ingebrekestelling niet, dan mag uw leverancier uw contract opzeggen.

Dat betekent niét dat u wordt afgesloten van elektriciteit en/of aardgas. Uw leverancier moet nog minstens 60 dagen energie leveren, zodat u de tijd krijgt om een nieuwe energieleverancier te zoeken. Als u geen nieuwe leverancier zoekt of vindt voor uw contract definitief eindigt – na de periode van minstens 60 dagen – dan zal uw distributienetbeheerder uw verder van energie voorzien als sociale leverancier. Opgelet: u zal in dat geval niet de beste prijs op de markt krijgen, maar een gemiddelde prijs die een stuk hoger kan liggen dan het meest voordelige energiecontract dat u met de V-test kan vinden.

Wil u energiecontracten vergelijken? Doe de V-test!

Alleen in uitzonderlijke gevallen kan uw netbeheerder beslissen om u af te sluiten van energie. Voor bedrijven is dat anders, zij kunnen wél zonder energie komen te zitten als ze hun energiefacturen niet op tijd betalen.

Veelgestelde vragen over energiefacturen

Wat moet ik doen als ik vermoed dat de meterstanden op mijn energiefactuur niet kloppen?

Uw leverancier krijgt de meterstanden van uw netbeheerder. Als u klacht indient, zal uw leverancier aan de netbeheerder vragen om de meterstanden na te kijken en eventueel aan te passen. Er bestaan verschillende scenario’s:

  • Als uw netbeheerder zelf de betwiste meterstand heeft opgenomen, kunt u een nieuwe opname vragen. Opgelet: blijkt dat de meterstanden toch correct zijn, dan draait u  wel op voor de extra kosten. Anders betaalt de netbeheerder.
  • Als u zélf de betwiste meterstand hebt doorgegeven aan uw netbeheerder of leverancier, kan u de correcte meterstand gewoon opnieuw aan de netbeheerder bezorgen (per telefoon, brief of e-mail).
  • Als uw netbeheerder de betwiste meterstand heeft geschat, kan u hem zelf de meterstand doorgeven per telefonisch, brief of e-mail. Om schattingen te vermjden, zorgt u er best voor dat u altijd op tijd de meterstanden doorgeeft wanneer uw netbeheerder daarom vraagt.
  • Als u vermoedt dat uw meter defect is, kunt u aan uw netbeheerder vragen om de meter te komen nakijken. Opnieuw goed oppassen: blijkt dat de meter stuk is, dan betaalt uw netbeheerder de kosten voor het bezoek. Anders betaalt u.

U kan uw meterstanden niet betwisten als u:

  • niet gereageerd hebt op een meteropnamekaart;
  • bij uw verhuizing geen meterstanden hebt doorgegeven.

Betwistingen van het gasverbruik zijn soms te wijten aan de omzetting van kubieke meter ( ) naar kWh. Deze omzettingsfactor wordt bepaald door uw netbeheerder en doorgegeven aan uw leverancier.

Wat moet ik doen als ik het niet eens ben met mijn energiefactuur?

U kan tot 12 maanden nadat u uw energiefactuur ontvangen hebt bezwaar aantekenen bij die factuur. Dat kan per brief, maar evengoed ook per e-mail. Uw leverancier moet u dan gratis een gedetailleerd document bezorgen met alle informatie over uw factuur en moet verplicht antwoorden op uw vragen en klachten. Zolang de behandeling van uw bezwaar loopt – en uiteraard ook als uw klacht terecht bleek – moet u het openstaande of betwiste bedrag niet betalen.

U moet uw probleem altijd eerst aankaarten bij uw leverancier of bij uw netbeheerder. Pas als u niet akkoord gaat met het ontvangen antwoord kan u schriftelijk klacht indienen bij de Ombudsdienst voor Energie.

Mag mijn energieleverancier geld aanrekenen om energiefacturen te versturen?

Nee, uw leverancier moet de energiefactuur gratis versturen. Dat kan naar uzelf zijn, maar ook naar een derde partij als u die aanduidt (enkel voor huishoudelijke afnemers). Een derde partij is bijvoorbeeld een schuldbemiddelaar of budgetbegeleider.

Met welke frequentie krijg ik mijn energiefacturen?

De jaarafrekening krijgt u uiteraard elk jaar. Daar kan telkens een paar weken speling op zitten, afhankelijk van wanneer de meteropname precies gebeurt.

De voorschotfacturen worden meestal maandelijks verstuurd. Mogelijk bieden sommige leveranciers nog andere mogelijkheden zoals betaling per kwartaal of per twee maanden aan. Dat kan u snel en eenvoudig nagaan door de Servicecheck te doen.

Hoe kan ik mijn energiefacturen betalen?

Afhankelijk van uw leverancier en het door u gekozen contract zijn er verschillende betalingswijzen mogelijk: overschrijving , domiciliering en soms zelfs cash. Het consumentenakkoord bepaalt dat een energieleverancier zijn klanten minstens de keuze moet laten tussen overschrijving en domiciliëring. Dit geldt voor elk contract.

Welke betaalmogelijkheden uw leverancier aanbiedt, kan u snel en eenvoudig nagaan door de Servicecheck te doen.

Hoe ontvang ik mijn energiefacturen?

Afhankelijk van uw energieleverancier en het door u gekozen contract kan u uw facturen digitaal of in uw brievenbus ontvangen. De meest voordelige contracten zijn meestal contracten waarbij alle communicatie met de leverancier – dus ook de facturatie – elektronisch verloopt. U kan de verschillende facturatiemogelijkheden snel en eenvoudig nagaan door de Servicecheck te doen.