Stappenplan veranderen van energiecontract

Nieuw energiecontract kiezen? Dat kan heel eenvoudig. U moet enkel een nieuw contract tekenen. Dat kan bij uw huidige leverancier of bij een nieuwe leverancier. Het is niet nodig om uw huidig contract op te zeggen.

Kiest u een nieuwe leverancier? Dan regelt uw nieuwe leverancier alles voor u. Hou rekening met een opzegtermijn van 1 maand. Veranderen van energieleverancier heeft geen gevolgen voor uw aansluitingen of kabels. Een nieuwe meter is ook niet nodig.

Stap 1: Vergelijk energiecontracten

  • Doe eerst de CREG-scan. Met de CREG-scan vergelijkt u uw lopende energiecontract met het huidige aanbod op de markt. Zo kan u inschatten of u nog goed zit met uw lopende contract. En of het zinvol is om van contract te veranderen.
  • Doe dan de V-test® om te zien welke contract het beste bij u past. De V-test® schat in per energiecontract hoeveel u het komende jaar zou betalen als u deze maand een nieuw contract neemt. Hij geeft u een zicht op de totale prijs van de factuur (energieprijs, nettarieven en heffingen). Naast de prijs toont de V-test ook de contractvoorwaarden: vast of variabel, groen of niet, met of zonder domiciliëring, … 
  • Lees meer over de verschillende soorten contracten die er bestaan.
  • De Herkomstvergelijker toont u per leverancier wat de energiebronnen zijn (fossiel, kernenergie, hernieuwbare energie, warmtekrachtkoppeling...) en uit welk land elke soort stroom komt.

Stap 2: Kies een contract

  • U bent niet verplicht dezelfde leverancier te kiezen voor elektriciteit en aardgas. Het kan zelfs voordelig zijn om twee verschillende leveranciers te nemen.
  • Kiest u voor een nieuw energiecontract bij uw huidige leverancier? In dat geval hoeft u geen rekening te houden met stap 4,5 en 6 van dit stappenplan.
  • Contract gekozen? Vermeld aan uw (nieuwe) leverancier altijd duidelijk welk specifiek contract (contractnaam en de periode van de tariefkaart) u wil. Kijk de naam en de voorwaarden van het contract altijd goed na. Zo bent u zeker dat u het juiste contract uit de V-test® neemt.

Stap 3: Onderteken het contract

  • Hebt u uw keuze in de de V-test® gemaakt? Onderteken dan uw nieuw contract. Hoe u dat doet verschilt per leverancier en per contract. Vaak kan dat online, per mail of op papier.
  • Hebt u een contract bij een nieuwe leverancier getekend? Dan zorgt de nieuwe leverancier ervoor dat uw contract met uw oude leverancier wordt opgezegd. U moet uw vorige contract dus zelf niet opzeggen.

Stap 4: Nieuwe leverancier: opzegtermijn van 1 maand

  • Stapt u over naar een nieuwe leverancier? Hou rekening met een opzegtermijn van 1 maand. Na het opzeggen van het contract bij uw oude leverancier blijft u nog 1 volledige maand klant.
  • Bent u minder dan 1 jaar klant? Sommige leveranciers rekenen de vaste vergoeding (administratieve- en andere kosten) voor een heel jaar aan. U vindt daarover meer informatie in de V-test®

Stap 5: Nieuwe leverancier: meterstand doorgeven aan netbeheerder voor eindafrekening

  • Stapt u over naar een nieuwe leverancier? Dan moet u uw meterstand doorgeven.
  • Hebt u een klassieke meter? Uw netbeheerder zal u contacteren met de vraag om uw meterstand door te geven. Vergeet u de meterstand door te geven? Dan maakt uw netbeheerder een schatting van de meterstand op basis van uw vorige verbruiksgegevens. Dat is niet altijd in uw voordeel. Geef altijd uw meterstand(en) door.
  • Hebt u een digitale meter ? Dan worden uw meterstanden automatisch uitgelezen.
  • Daarna maakt uw oude leverancier een slotfactuur op.

Stap 6: Nieuwe leverancier: facturen

  • Van zodra uw contract in werking treedt, levert uw nieuwe leverancier elektriciteit en/of aardgas.
  • U ontvangt nu van uw nieuwe leverancier voorschotfacturen.
  • U kunt ook altijd vragen om uw voorschotbedrag te verhogen of te verlagen.
  • U zal jaarlijks ook een jaarafrekening ontvangen.