Vergelijk service energieleveranciers

Servicecheck: vergelijk de dienstverlening van de leveranciers

  • Hoeveel klachten krijgt een energieleverancier?
  • Hoe snel reageert hij op een e-mail?
  • Hoe lang moet u het wachtmuziekje trotseren voor u een medewerker aan de lijn krijgt?
  • Kan u uw energiefactuur nog cash betalen? Of al met innovatieve, technologische betaalmiddelen?
  • Rekent uw leverancier kosten aan als hij u een herinneringsbrief stuurt voor een niet-betaalde factuur?

Op al die vragen biedt de Servicecheck een antwoord.

Met de Servicecheck kunnen gezinnen de dienstverlening van alle energieleveranciers in Vlaanderen vergelijken. We raden u aan om eerst de V-test® te doen, en dan bijvoorbeeld voor de drie meest voordelige contracten ook nog eens de dienstverlening te vergelijken. Zo kiest u de leverancier die het best beantwoordt aan uw behoeften.

Veelgestelde vragen over de Servicecheck

Hoe worden de verschillende criteria in de Servicecheck gecontroleerd?

De Servicecheck is een samenwerking tussen de VREG en de Federale Ombudsdienst Energie. Hij wordt elk kwartaal vernieuwd, en is gebaseerd op de data die de leveranciers zelf verplicht moeten bijhouden. Uiteraard worden deze data regelmatig aan een extra controle onderworpen.

Zijn alle energieleveranciers opgenomen in de Servicecheck?

Ja, alle leveranciers die in Vlaanderen een leveringsvergunning hebben voor residentiële klanten (gezinnen) zijn opgenomen in de Servicecheck.

Kunnen bedrijven de Servicecheck ook doen?

Nee, de Servicecheck is alleen voor gezinnen. Voor bedrijven zullen energieleveranciers immers vaak andere, meer specifieke voorwaarden hanteren, die ook nog eens kunnen verschillen per type professionele klant.

Wat kan ik allemaal vergelijken met de Servicecheck?

De Servicecheck is onderverdeeld in een aantal categorieën, waarbinnen we telkens een aantal zaken in kaart brengen die voor u als klant/energieconsument belangrijk kunnen zijn:

  • Dienstverlening
    • aantal klachten per 5.000 klanten (voor die leveranciers die minstens 5.000 huishoudelijke klanten hebben)
    • antwoordtermijnen (brief en e-mail)
    • medewerker aan de lijn, of eerst keuzemenu?
    • percentage oproepen die binnen de minuut worden beantwoord
  • Betaalmogelijkheden
    • overschrijving
    • domiciliëring
    • cash
    • andere mogelijkheden (bv Zoomit)
  • Hoe uw leverancier contacteren
    • telefonisch
    • e-mail
    • klantenkantoor
    • brief
    • fax
    • sociale media, apps,…
  • Kosten
    • herinneringsbrief
    • eerste betalingsherinnering
    • ingebrekestelling
    • administratieve kost betalingsplan

U kan telkens de dienstverlening van maximaal drie energieleveranciers vergelijken.