Veelgestelde vragen over meteropname

Wat gebeurt er als ik mijn meterstanden van mijn klassieke meter niet doorgeef?

Als u uw meterstanden niet doorgeeft, maakt de netbeheerder zelf een schatting van uw verbruik. Die schatting is gebaseerd op vroegere meterstanden, en kan dus grondig verschillen van uw werkelijke verbruik. Een schatting kan dus ernstig in uw nadeel spelen, en kan ervoor zorgen dat u plots een grote rechtzetting moet betalen bij een volgende meteropname. Laat u niet onaangenaam verrassen, en geef altijd uw meterstanden tijdig en correct door!

Wanneer moet ik mijn meterstanden doorgeven?

Meestal zal uw netbeheerder u vragen om uw meterstanden door te geven:

  • Bij de 'klassieke' jaarlijkse meteropname
    Elk jaar moet u uw meterstanden doorgeven aan uw netbeheerder. De precieze periode verschilt van gebruiker tot gebruiker. Het ene jaar krijgt u een meteropnamekaart in de bus, en moet u zelf de stand van uw aardgas- en elektriciteitsmeter noteren. Het andere jaar stuurt de netbeheerder een meteropnemer langs.
  • Bij een leverancierswissel
    Als u een energiecontract ondertekent met een nieuwe leverancier, bezorgt uw netbeheerder u een meteropnamekaart. U moet dan de meterstand invullen – best zo dicht mogelijk bij de wisseldatum – zodat uw oude leverancier een eindafrekening kan maken en uw nieuwe leverancier de beginstand van uw aardgas- en elektriciteitsmeter kent.
  • Als uw meter defect is
    Als uw meter stuk gaat, komt een meteropnemer ter plaatse de meterstand noteren. Opgelet: het is belangrijk dat u ook zélf de vastgestelde meterstand dateert en ondertekent, anders kan u die nadien ook niet meer betwisten
  • Bij een metervervanging
    Als u een enkelvoudige meter vervangt door een tweevoudige meter met dag- en nachttarief, of omgekeerd, komt een meteropnemer uw meterstanden noteren. Ook die moet u zelf dateren en ondertekenen.

In sommige gevallen zal u geen bericht krijgen van uw netbeheerder, en zal u zelf het initiatief moeten nemen om uw meterstanden door te geven. Bij een verhuis, bij een echtscheiding of bij een overlijden moet u de meterstanden doorgeven om het energiecontract stop te zetten of over te dragen. U kan hiervoor het energieovernamedocument gebruiken.

Zal ik mijn meterstanden nog moeten doorgeven als ik in de toekomst een digitale meter heb?

Nee, de digitale meter maakt een einde aan de manuele meteropname zoals we die nu kennen. Via de digitale meter worden uw meterstanden automatisch naar uw netbeheerder doorgestuurd. Wanneer u in de toekomst een digitale meter hebt, zal u dus zelf geen meterstanden meer moeten noteren en doorgeven, en zal er ook geen meteropnemer meer hoeven langs te komen.

Wat moet ik doen als ik niet thuis was toen de meteropnemer aanbelde?

Als u bij het eerste bezoek niet thuis was, zal de meteropnemer een bericht achterlaten in de brievenbus en zal hij een tweede keer langskomen. Bent u ook bij dat tweede bezoek afwezig, dan stuurt uw netbeheerder toch een meteropnamekaart op om de meterstanden zelf door te geven.

De netbeheerders zijn wettelijk verplicht om minstens elke vier jaar ter plekke een meteropname te doen. Als het de voorgaande drie jaar niet gelukt is, zal uw netbeheerder u contacteren om een verplichte afspraak te maken.

Moet ik mijn meterstanden zelf doorgeven aan mijn netbeheerder?

Het ene jaar moet u zelf de meteropnamekaart invullen die u krijgt van uw netbeheerder, het andere jaar komt er een meteropnemer langs. Als u zelf uw meterstanden noteert, moet u die binnen tien werkdagen doorgeven via de website van uw netbeheerder, via de telefoon of via de post.