Veelgestelde vragen over van energiecontract veranderen

Wanneer verander ik best van energieleverancier?

Het maakt in principe geen verschil wanneer u precies van leverancier wil veranderen. De voorgestelde contractprijzen kunnen wel verschillen, zo zullen variabele contracten bijvoorbeeld aantrekkelijker lijken in de zomerperiode en vaste contracten aantrekkelijker in de winterperiode.

Enkel als u zonnepanelen hebt en een klassieke meter, verandert u best van energieleverancier in de maand van uw meteropname. Zo vermijdt u dat de stroom die u zelf produceerde verloren gaat.

Kan ik onmiddellijk overstappen naar een nieuwe leverancier?

U mag als gezin of kmo op eender welk moment een nieuw energiecontract afsluiten met een nieuwe leverancier. Maar u moet altijd rekening houden met een opzegtermijn van drie weken. Als u dus vandaag een nieuw energiecontract afsluit, zal dat ten vroegste binnen drie weken starten. U moet er wel bij stilstaan dat als aan uw contract bepaalde kortingen verbonden zijn, u die meestal enkel krijgt als u een volledig jaar klant blijft. Sommige leveranciers rekenen de jaarlijkse vergoeding (een soort administratiekost om bvb. uw factuur op te maken, …) voor een heel jaar aan, ook al bent u maar een half jaar klant.

Moet ik extra kosten betalen als ik van energieleverancier verander vóór het aflopen van mijn contract?

Nee, gezinnen en kmo’s kunnen gratis veranderen van leverancier. Alleen grote professionele klanten (met een elektriciteitsverbruik en een aardgasverbruik van meer dan 99.999 kWh) moeten hun contractuele voorwaarden respecteren.
Opgelet: sommige leveranciers rekenen wel de jaarlijkse vergoeding (administratieve- en andere kosten) voor een heel jaar aan als u minder dan een jaar klant blijft. U vindt hierover meer informatie in de V-test®.

Ik ben veranderd van energieleverancier, maar ik heb nog geen slotfactuur gekregen van mijn oude leverancier en ik krijg ook nog geen voorschotfactuur van mijn nieuwe leverancier.

Wellicht hebben de energieleveranciers nog geen (of onvolledige) meetgegevens ontvangen van uw netbeheerder. Daardoor kunnen ze ook nog niet de juiste berekeningen maken voor uw slotfactuur of uw voorschot. Mogelijk hebben ze ook de leverancierswissel nog niet in orde gebracht. Als u twee maanden nadat u van leverancier bent veranderd nog steeds geen slot- of voorschotfactuur hebt gekregen, contacteert u best uw nieuwe energieleverancier.

Ik ben veranderd van energieleverancier, maar ik blijf ook nog facturen van mijn oude leverancier krijgen.

Als u voor hetzelfde verbruik twee facturen krijgt, dan heeft één van beide leveranciers niet het nodige gedaan om na de leverancierswissel de facturatie stop te zetten. Een andere mogelijkheid is dat er onterecht een leverancierswissel is gebeurd. In beide gevallen dient u best meteen een schriftelijke klacht in bij de leveranciers, zodat ze de dubbele facturatie onmiddellijk rechtzetten.