Kwaliteitsniveau distributienetten op hoog niveau

donderdag, 3 oktober, 2019

Elektriciteit  
Een distributienetgebruiker op het Vlaamse laagspanningsdistributienet had in 2018 gemiddeld 19 minuten en 18 seconden geen elektriciteit als gevolg van incidenten. Dit is het beste cijfer sinds de start van deze rapportering. 
De frequentie van de onderbrekingen is 0,37 wat wil zeggen dat een Vlaamse klant gemiddeld eens in de 2,7 jaar door een ongeplande stroomonderbreking getroffen wordt. 
Met deze cijfers behoort Vlaanderen bij de koplopers in Europa inzake kwaliteit van het elektriciteitsdistributienet.
De kwaliteit van de geleverde spanning is over het algemeen goed, ondanks een lichte stijging van het aantal meldingen betreft een te hoge spanning. Met de uitrol van de digitale meter zal de spanningskwaliteit transparanter en in meer detail opgevolgd kunnen worden.  

Aardgas
De Vlaamse aardgasdistributienetbeheerders hebben in 2018 het hoge technische kwaliteitsniveau wat betreft de beschikbaarheid, de samenstelling en de druk van het verdeelde aardgas gehandhaafd.
De theoretisch gemiddelde onbeschikbaarheid per afnemer in 2018 was 2 minuten 11 seconden, wat lager is dan het cijfer van 2 minuten 40 seconden in 2017 en de cijfers van de vorige jaren. De lagere onbeschikbaarheid is vooral een gevolg van een lager aantal geplande werken aan dienstleidingen en gasmeters. 

De belangrijkste conclusies vindt u in een infografiek
RAPP-2019-12
RAPP-2019-13