Veelgestelde vragen over servicecheck

Hoe worden de verschillende criteria in de Servicecheck gecontroleerd?

De Servicecheck is een samenwerking tussen de VREG en de Federale Ombudsdienst Energie. Hij wordt elk kwartaal vernieuwd, en is gebaseerd op de data die de leveranciers zelf verplicht moeten bijhouden. Uiteraard worden deze data regelmatig aan een extra controle onderworpen.

Zijn alle energieleveranciers opgenomen in de Servicecheck?

Ja, alle leveranciers die in Vlaanderen een leveringsvergunning hebben voor residentiële klanten (gezinnen) zijn opgenomen in de Servicecheck.

Kunnen bedrijven de Servicecheck ook doen?

Nee, de Servicecheck is alleen voor gezinnen. Voor bedrijven zullen energieleveranciers immers vaak andere, meer specifieke voorwaarden hanteren, die ook nog eens kunnen verschillen per type professionele klant.

Wat kan ik allemaal vergelijken met de Servicecheck?

De Servicecheck is onderverdeeld in een aantal categorieën, waarbinnen we telkens een aantal zaken in kaart brengen die voor u als klant/energieconsument belangrijk kunnen zijn:

  • Dienstverlening
    • aantal klachten per 5.000 klanten (voor die leveranciers die minstens 5.000 huishoudelijke klanten hebben)
    • antwoordtermijnen (brief en e-mail)
    • medewerker aan de lijn, of eerst keuzemenu?
    • percentage oproepen die binnen de minuut worden beantwoord
  • Betaalmogelijkheden
    • overschrijving
    • domiciliëring
    • cash
    • andere mogelijkheden (bv Zoomit)
  • Hoe uw leverancier contacteren
    • telefonisch
    • e-mail
    • klantenkantoor
    • brief
    • fax
    • sociale media, apps,…
  • Kosten
    • herinneringsbrief
    • eerste betalingsherinnering
    • ingebrekestelling
    • administratieve kost betalingsplan

U kan telkens de dienstverlening van maximaal drie energieleveranciers vergelijken.