Fluvius beëindigt op 18 maart 2022 de toegang van ENERGIE2030/AECO tot het aardgasdistributienet. ENERGIE2030/AECO kon niet meer voldoen aan zijn contractuele verplichtingen tegenover Fluvius. ENERGIE2030/AECO kan daardoor vanaf 18 maart 2022 geen aardgas meer leveren aan zijn klanten in Vlaanderen.
Vragen over facturen aan ENERGIE2030/AECO?
Neem dan contact op met ENERGIE2030/AECO.
Vragen over meterstanden en de prijzen van de noodleverancier Fluvius?
Fluvius stuurt alle aardgasklanten van ENERGIE2030/AECO een e-mail of brief in één van de volgende dagen. Daarin staat ook een telefoonnummer waarop u Fluvius kan bereiken.
U valt niet meteen zonder aardgas.
Kan een leverancier geen aardgas meer leveren omdat hem de toegang tot het net wordt ontzegd? Dan treedt Fluvius onmiddellijk op als noodleverancier. Dat is zo bepaald in de Vlaamse wetgeving. Fluvius neemt de levering van aardgas over op 18 maart.
Fluvius treedt enkel tijdelijk op als noodleverancier. U moet dus een nieuw contract afsluiten met een andere aardgasleverancier. Dat doet u best vóór 18 april 2022.
Sluit u geen nieuw contract af met een andere leverancier? Dan kan u op termijn zonder aardgas vallen. Fluvius treedt maximaal 60 dagen op als noodleverancier voor niet-huishoudelijke afnemers. Voor huishoudelijke afnemers is dat maximaal 1 jaar. Dat is zo bepaald in de Vlaamse wetgeving. De Vlaamse regering kan die maximale periode ook beperken.
Lees ook het antwoord op de vraag ‘Wat moet ik als klant van ENERGIE2030/AECO nu doen?’
ENERGIE2030/AECO kon niet meer voldoen aan zijn contractuele verplichtingen tegenover Fluvius.
Voor elektriciteit verandert er niks. U blijft gewoon klant bij ENERGIE2030/AECO.
U moet een nieuw contract afsluiten met een andere aardgasleverancier. Dat doet u best vóór 18 april 2022.
Doe daarom de V-test®. De V-test® vergelijkt objectief alle huidige aangeboden contracten voor elektriciteit en aardgas van alle energieleveranciers op de Vlaamse markt. Op basis van uw jaarlijks verbruik kan u snel en eenvoudig berekenen hoeveel u het komende jaar zou betalen als u vandaag een energiecontract afsluit. Vermeld aan uw nieuwe leverancier altijd duidelijk welk specifiek contract u wil. U vindt de contractnaam in de tweede kolom van de resultatentabel van de V-test®.
Laat uw nieuwe aardgasleverancier weten dat u klant was van ENERGIE2030/AECO en snel wil overstappen. Sluit u vóór 18 april 2022 een nieuw contract af? Dan kan u aan uw nieuwe aardgasleverancier vragen om al vanaf 19 maart klant bij hem te worden. Gaat uw nieuwe leverancier daarmee akkoord, dan kan dat met terugwerkende kracht. Geef in dat geval wel de juiste wisseldatum (19/03/2022) en wisselmeterstand (uw meterstand op 19/03/2022) mee aan uw nieuwe aardgasleverancier. U ontvangt dan geen factuur van Fluvius, enkel van uw nieuwe aardgasleverancier.
De prijs die u betaalt voor het aardgas dat Fluvius u levert in zijn rol als noodleverancier vindt u terug op de website van Fluvius en in de V-test®. Die prijs is vastgelegd door Fluvius. Er is geen gereguleerde prijs of prijsformule voor noodlevering. De regulering van de energieprijzen is een federale bevoegdheid.
Hebt u recht op het sociaal tarief? Dan krijgt u ook het sociaal tarief bij Fluvius in zijn rol als noodleverancier en bij uw nieuwe leverancier. Let wel: de FOD Economie moet eerst opnieuw bevestigen dat u recht hebt op het sociaal tarief. Die bevestiging kan tot drie maanden duren. Fluvius en/of uw nieuwe leverancier kunnen het sociaal tarief pas nadien toepassen. Hebt u ondertussen al een factuur van hen ontvangen? Dan vergoeden zij nadien wat u te veel betaalde. Fluvius doet al het mogelijke om u meteen correct te factureren. Daardoor krijgt u uw factuur van Fluvius mogelijk met enige vertraging.
Wil u weten welk aardgascontract voor u de beste keuze is? Dan raden wij aan om de V-test® te doen.
De V-test® vergelijkt objectief alle actueel aangeboden contracten voor elektriciteit en aardgas van alle energieleveranciers op de Vlaamse markt. Op basis van uw jaarlijks verbruik berekent u snel en eenvoudig hoeveel u het komende jaar zou betalen als u vandaag een energiecontract afsluit. Vermeld aan uw nieuwe leverancier altijd duidelijk welk specifiek contract u wil. U vindt de contractnaam in de tweede kolom van de resultatentabel van de V-test®.
Lees ook het antwoord op de vraag ‘Zijn er nog andere energieleveranciers die in slechte papieren zitten?’
Bent u een huishoudelijke afnemer ? Dan stuurt Fluvius u voorschotfacturen. Die worden berekend op basis van een geschat energieverbruik. Bent u overgestapt naar een nieuwe energieleverancier? Dan krijgt u nog een slotfactuur van Fluvius.
Bent u een niet-huishoudelijke afnemer? Dan stuurt Fluvius u geen voorschotfacturen. Omdat Fluvius in zijn rol als noodleverancier maar heel tijdelijk (maximaal 60 dagen) aan u levert, stuurt Fluvius u enkel een slotfactuur.
Betaalde u voorschotten aan ENERGIE2030/AECO? Dan worden die op de factuur van Fluvius niet in mindering gebracht.
Sluit u vóór 18 april 2022 een nieuw aardgascontract af? Dan kan u aan uw nieuwe leverancier vragen om al vanaf 19 maart 2022 klant bij hem te worden. Gaat uw nieuwe leverancier daarmee akkoord, dan kan dat met terugwerkende kracht. Geef in dat geval wel de juiste wisseldatum (19/03/2022) en wisselmeterstand (uw meterstand op 19/03/2022) mee aan uw nieuwe leverancier. U ontvangt dan geen factuur van Fluvius, enkel van uw nieuwe leverancier.
Lees ook het antwoord op de vraag ‘Ik heb een tegoed van ENERGIE2030/AECO. Krijg ik dat nog terug?’
Hebt u een digitale meter ? Dan leest Fluvius uw meterstand op afstand uit op 18 maart 2022.
Hebt u een klassieke meter? Dan schat Fluvius uw meterstand op 18 maart 2022 op basis van uw verbruik van de vorige periode. U kan het geschatte energieverbruik door Fluvius niet betwisten. Geeft u binnen een redelijke termijn de werkelijke wisselmeterstand (uw meterstand op 18/03/2022) door aan Fluvius? En valt die binnen bepaalde grenzen? Dan kan de geschatte meterstand aangepast worden.
Sluit u een nieuw aardgascontract af met een andere energieleverancier? Geef dan de wisseldatum en wisselmeterstand mee aan uw nieuwe leverancier. Hij bezorgt die op zijn beurt aan Fluvius.
Sluit u vóór 18 april 2022 een nieuw contract af? Dan kan u aan uw nieuwe leverancier vragen om al vanaf 19 maart 2022 klant bij hem te worden. Gaat uw nieuwe leverancier daarmee akkoord, dan kan dat met terugwerkende kracht. Geef in dat geval wel de juiste wisseldatum (19/03/2022) en wisselmeterstand (uw meterstand op 19/03/2022) mee aan uw nieuwe leverancier. U ontvangt dan geen factuur van Fluvius, enkel van uw nieuwe leverancier.
Lees ook het antwoord op de vraag ‘Wat moet ik als klant van ENERGIE2030/AECO nu doen?’
Ja. ENERGIE2030/AECO is verplicht om een slotfactuur op te maken voor uw verbruik sinds de vorige afrekening tot 18 maart 2022.
Hebt u hier vragen over? Neem dan contact op met ENERGIE2030/AECO.
U moet altijd betalen voor de energie die u verbruikt.
Hebt u nog openstaande facturen van ENERGIE2030/AECO of krijgt u een slotfactuur? Betaalt u die niet, dan kan ENERGIE2030/AECO een betaling eisen. Voor het niet of laattijdig betalen van facturen kan ENERGIE2030/AECO bijkomende kosten aanrekenen.
Hebt u vragen over uw factuur? Of wil u uw factuur betwisten? Neem dan contact op met ENERGIE2030/AECO.
Lees ook het antwoord op de vraag ‘Zal ik als klant van ENERGIE2030/AECO een slotfactuur ontvangen?’
Fluvius annuleert de aangevraagde overstap naar ENERGIE2030/AECO in zijn systemen. Dat wil zeggen dat u zonder verdere actie bij uw oude leverancier blijft.
U kan uiteraard een keuze maken voor een nieuwe leverancier.
Doe daarvoor de V-test®. De V-test® vergelijkt objectief alle huidige aangeboden contracten voor elektriciteit en aardgas van alle energieleveranciers op de Vlaamse markt. Op basis van uw jaarlijks verbruik kan u snel en eenvoudig berekenen hoeveel u het komende jaar zou betalen als u vandaag een energiecontract afsluit. Vermeld aan uw nieuwe leverancier altijd duidelijk welk specifiek contract u wil. U vindt de contractnaam in de tweede kolom van de resultatentabel van de V-test®.
Houd bij een overstap wel rekening met de contractuele afspraken met uw oude leverancier.
Fluvius annuleert de aangevraagde overstap in zijn systemen.
Fluvius zal uw nieuwe leverancier vragen om de overstap opnieuw te bevestigen. U moet daarvoor zelf geen actie ondernemen.
Ja, ook u moet een aardgascontract afsluiten met een nieuwe leverancier.
Sluit u vóór 18 april 2022 een nieuw contract af? Dan kan u aan uw nieuwe leverancier vragen om al vanaf 19 maart 2022 klant bij hem te worden. Gaat uw nieuwe leverancier daarmee akkoord, dan kan dat met terugwerkende kracht. Geef in dat geval wel de juiste wisseldatum (19/03/2022) en wisselmeterstand (uw meterstand op 19/03/2022) mee aan uw nieuwe leverancier. U ontvangt dan geen factuur van Fluvius, enkel van uw nieuwe leverancier.
U krijgt het sociaal tarief bij Fluvius in zijn rol als noodleverancier en bij uw nieuwe leverancier. Let op: de FOD Economie moet eerst opnieuw bevestigen dat u recht hebt op het sociaal tarief. Die bevestiging kan tot drie maanden duren. Fluvius en/of uw nieuwe leverancier kunnen het sociaal tarief pas nadien toepassen. Hebt u ondertussen al een factuur van hen ontvangen? Dan vergoeden zij nadien wat u te veel betaalde. Fluvius doet al het mogelijke om u meteen correct te factureren. Daardoor krijgt u uw factuur van Fluvius mogelijk met enige vertraging.
Werd u klant bij uw nieuwe leverancier vanaf 19 maart 2022? Dan moet de bevestiging door de FOD Economie maar één keer gebeuren, aan uw nieuwe leverancier.
De laatste maanden zien we op de groothandelsmarkten een sterke stijging van de prijzen voor elektriciteit en aardgas. Die stijging is de laatste weken alleen nog maar sterker geworden. De hogere prijzen zijn er niet enkel in België en Vlaanderen, maar in heel Europa.
Sinds de start van het conflict in Oekraïne zien we dat de aardgasprijzen heel sterk schommelen én nog meer gestegen zijn dan ervoor. U kan de prijstendensen op de groothandelsmarkten opvolgen op onze website: evolutie indexatieparameters op basis van groothandelsprijzen.
Er zijn verschillende oorzaken voor de huidige stijging van de aardgasprijzen:
Op de elektriciteitsmarkt verklaren vooral de prijsstijgingen van aardgas, steenkool en CO2 de verhoging van de prijzen.
Energieleveranciers rekenen de hogere prijzen op de groothandelsmarkten voor elektriciteit en aardgas door aan hun klanten.
Hebt u een variabel contract? Dan schommelt de prijs mee met de stijgingen en dalingen van de markt. Bij sommige contracten wijzigt de prijs per kwartaal, bij andere contracten gebeurt dat elke maand. De sterke prijsstijgingen hebben dus vrijwel meteen een impact op uw factuur. Mogelijk heeft uw leverancier al voorgesteld om uw voorschotbedrag te verhogen. Kiest u ervoor om dat niet te doen? Dan zal uw jaarafrekening een stuk hoger zijn dan gewoonlijk.
Hebt u een vast contract met een prijs die lager is dan de huidige hoge prijzen en dat contract loopt nog niet af? Dan is er voorlopig geen impact op uw factuur.
Sluit u een nieuw energiecontract af of wordt uw huidig contract verlengd? De prijs van uw nieuw of verlengd contract is een stuk hoger dan wat u gewoon was.
U kan de impact van de huidige prijsstijgingen opvolgen op onze website: evolutie gemiddelde elektriciteitsfactuur, evolutie gemiddelde gasfactuur. Voor aardgas is de geschatte jaarprijs voor een gemiddeld gezin in januari 3.656 €, voor elektriciteit 1.704 €.
De hogere facturen leiden mogelijk tot meer betalingsproblemen bij gezinnen en bedrijven. De federale en Vlaamse regering nemen wel een aantal maatregelen die de energiefactuur moeten verlichten.
De hoge energieprijzen kunnen de kaspositie van een energieleverancier verslechteren. De kaspositie is de verhouding tussen zijn uitgaven en inkomsten.
Hoe komt dat?
Daarom ondernemen sommige leveranciers bepaalde acties, zoals:
Leveranciers doen dat om deze moeilijke periode zo goed als mogelijk door te komen.
De huidige marktomstandigheden zijn een uitdaging voor alle energieleveranciers. Vooral de ongezien hoge gasprijzen zijn een reden tot bezorgdheid. Zeker met de winter in het vooruitzicht.
Wij volgen alle energieleveranciers in Vlaanderen op. Sinds september 2021 houden we constant de vinger aan de pols. Ook wisselen we informatie uit met de andere Belgische energieregulatoren. Maar met 100% zekerheid uitsluiten dat nog andere leveranciers in problemen komen, kunnen wij niet.
Wij kunnen niet ingaan op de specifieke situatie van een energieleverancier. Heeft een leverancier het financieel moeilijk? Dan kunnen wij klanten daar niet op voorhand van op de hoogte brengen. Dat zou alle mogelijke oplossingen teniet doen en de overlevingskansen van de onderneming verkleinen.
Gebeurt er ook iets met uw leverancier? Dan valt u in elk geval nooit meteen zonder elektriciteit of aardgas!
We hebben in Vlaanderen een concurrentiële energiemarkt met heel wat verschillende leveranciers. Die concurrentie zorgt voor druk op de prijzen en een ruime keuze voor de klant. Dat biedt op termijn de beste garantie voor een betaalbare energiefactuur voor iedereen. Het is onze bezorgdheid dat die goede omstandigheden er ook na deze moeilijke periode nog zullen zijn.
Wij zien toe op de goede werking van de markt: op korte termijn, maar ook op lange termijn. Vanuit die rol informeren wij u en moedigen u aan om bewust een energieleverancier te kiezen. Onze V-test® is daarvoor een handig hulpmiddel. Wij volgen de energieleveranciers in Vlaanderen op. Wij monitoren het aanbod en de activiteit op de markt en publiceren deze informatie op onze website.
In de huidige situatie willen wij u als klant van ENERGIE2030/AECO zo goed mogelijk informeren. Dat doen we met deze veelgestelde vragen en de V-test®. Tegelijk blijven wij alle andere leveranciers in Vlaanderen opvolgen en overleggen daarover met de andere Belgische energieregulatoren.
Wat doen wij niet?