U vermoedt dat uw elektriciteits- of aardgasmeter stuk is.

De meter van uw netbeheerder kan kapot zijn, maar het kan ook aan uw binneninstallatie liggen (het elektriciteitsnet en de gasleidingen in uw huis en de erop aangesloten toestellen). Om te weten of de storing bij uw netbeheerder ligt of aan uw eigen huisinstallatie heeft Infrax een filmpje gemaakt met meer uitleg: www.infrax.be/nl/elektriciteit/storing-elektriciteit of www.youtube.com/watch?v=iyuxHHxGaHg

U kan ook het volgende controleren:

U hebt een huishoudelijke meter en de automaat houdt niet op? Zo kan u een eerste test uitvoeren.

  1. Controleer of alle automaten (zekeringen) opstaan.
  2. Zet alle automaten en de differentieel (aardbeveiliging) af en probeer de hoofdautomaat opnieuw in te schakelen.
  3. Valt de hoofdautomaat toch af? Neem contact op met de storingsdienst van uw netbeheerder
  4. Blijft de automaat op? Zet de differentieel en de zekeringen één voor één terug op. Valt de spanning weg bij het inschakelen van één of meerdere automaten? Contacteer uw elektricien om het probleem in uw binneninstallatie op te sporen.
  5. U twijfelt? Contacteer de storingslijn van uw netbeheerder om te achterhalen waar het probleem zit.

U denkt dat uw meter defect is?

Als u denkt dat uw meter defect is, maar u bent het niet zeker dan contacteert u best eerst een elektricien of installateur. U kunt niet bij uw netbeheerder terecht als er fouten of problemen zijn met uw binneninstallatie. Als u de storingsdienst van uw netbeheerder contacteert en er is niets mis met de meter betaalt u immers een ‘nutteloze verplaatsing’ van ongeveer 80 euro (afhankelijk van uw netbeheerder). Ligt het niet aan de binneninstallatie, contacteer dan uw netbeheerder. Hij voert zo snel mogelijk een testprogramma uit ter controle van de meetinstallatie. Als hij hierbij een fout vaststelt, moet hij de meter binnen 10 werkdagen ijken, herstellen of vervangen. Blijkt alles in orde, dan mag de netbeheerder u de kosten aanrekenen voor het testprogramma.

U merkt dat uw meter defect is?

Als u merkt dat uw meter defect is, verwittig uw netbeheerder dan zo snel mogelijk.

Bij aansluitingen met een vermogen groter dan 100 kVA moet de netbeheerder de storing verhelpen binnen 3 werkdagen nadat hij op de hoogte werd gebracht. Voor andere aansluitingen heeft hij 7 werkdagen tijd na uw verwittiging.

Als de storing binnen deze termijnen niet kan worden verholpen, moet de netbeheerder het verlies aan meetgegevens zo veel mogelijk beperken. Een eventuele controlemeting of andere dubbele meting vervangt de gegevens van de hoofdmeting.
 

Wat als de productiemeter of omvormer van uw zonnepanelen stuk is?

U kunt niet bij uw netbeheerder terecht als er fouten of problemen zijn met de productiemeter en/of omvormer(s) van uw zonnepanelen. Hiervoor neemt u contact op met de installateur van uw zonnepanelen.
 

Schatting bij defecte meter

Als u of uw netbeheerder merkt dat er een defect is of was aan uw meter kan de meterstand worden aangepast. De netbeheerder moet na de herstelling of vervanging van de meter de meterstand schatten. Hij zal dit doen op basis van o.a. uw verbruik van de voorgaande jaren. Deze geschatte meterstand kan u enkel betwisten als de schatting niet op de juiste manier uitgevoerd werd.
 

Meer informatie vindt u in de Meetcode, Afdeling V.3.6 van de Technische Reglementen Distributie Elektriciteit en Aardgas.

Een vraag over dit onderwerp?

U kan best contact opnemen met uw netbeheerder (Eandis of Infrax) of uw installateur van zonnepanelen raadplegen.

Hebt u een klacht tegen uw leverancier en/of netbeheerder?

Dan moet u uw leverancier en/of netbeheerder hierover schriftelijk (via e-mail of per brief) contacteren. Gaat u niet akkoord met het antwoord? Dan kunt u bij de federale Ombudsdienst voor Energie terecht om uw klacht te behandelen. De voorwaarden voor het indienen van een klacht vindt u op de website van de Ombudsdienst voor Energie.

Ombudsdienst voor Energie
Koning Albert II - Laan 8 bus 6
1000 Brussel
Tel. 02/211.10.60
Fax 02/211.10.69
www.ombudsmanenergie.be

Vreg is de Vlaamse regulator van de elektriciteits- en gasmarkt
Heeft u een vraag? Mail of bel 1700