Investeringsplannen

Investeringsplannen 2017-2019

Op 18 oktober 2016 keurden we de investeringsplannen van de distributienetbeheerders en de plaatselijk vervoernetbeheerder goed. Ze bestrijken een periode van drie jaar en geven dus een idee welke investeringen in de pijplijn zitten voor de periode 2017-2019.

Belangrijkste conclusies rapport investeringsplannen elektriciteit 

  • Voor alle geïdentificeerde knelpunten voor zowel afname als injectie hebben de netbeheerders op elk spanningsniveau oplossingen uitgewerkt en werden er investeringen tijdig ingepland.
  • We onderzoeken samen met de betrokken stakeholders een regelgevend kader voor de aansluiting van decentrale productie met flexibele toegangsmodaliteiten dat het maatschappelijk evenwicht bewaart tussen investeren in netcapaciteit en vergoeden van afregeling van de productie.
  • In afwachting van een lange termijn visie over de verdere ontwikkeling van elektrische voertuigen, warmtepompen en decentrale productie voldoen de ontwerpcriteria van de netbeheerders voor de ontwikkeling van nieuwe laagspanningsdistributienetten.

Belangrijkste conclusies rapport investeringsplannen aardgas

  • De netbeheerders verwachten dat het aantal klanten zal blijven groeien.
  • De volgende jaren wordt er opnieuw een kleine vertraging ingebouwd in de uitbreiding van de netten.
  • Voor de doelstelling van 99% aansluitbaarheidsgraad tegen 2020 voor woongebied exclusief landelijk karakter zitten de meeste netbeheerders niet op schema. We publiceerden vorig jaar een advies (ADV-2015-07) met ondermeer het voorstel om deze doelstelling te verlaten. De Vlaamse regering keurde het voorontwerp van decreet inzake de aansluitbaarheidsgraad op aardgasdistributienetten op 21 oktober 2016 voor een tweede keer principieel goed en maakte het over aan de Raad van State voor advies.

Nieuw vanaf dit jaar is dat de distributienetbeheerders hun investeringsplannen ook publiek maken zoals dit eerder al van toepassing was voor de beheerder van het plaatselijk vervoernet. Dit volgt uit een nieuwe bepaling in de Technische Reglementen die werd ingevoegd om meer transparantie te verkrijgen in de planning en de uitvoering van de investeringen in de distributienetten.

We overlegden met de distributienetbeheerders over het concept van dit publieke investeringsplan. Niet alle elementen die relevant zijn voor de VREG als toezichthouder hebben evenveel toegevoegde waarde voor de geïnteresseerde lezer. Anderzijds wilden we wel concrete informatie meegeven die nuttig kan zijn, onder meer met het oog op het inplannen van nieuwe locaties voor productie-installaties of industriële projecten.

U vindt deze investeringsplannen op de websites van 

•   ELIA
•   Eandis 
•   Infrax 

Als regulator moeten we het evenwicht bewaken tussen drie pijlers in het distributienetbeheer: de kwaliteit van de dienstverlening, de investeringen die hiervoor nodig zijn, en de tarieven die de netgebruikers worden aangerekend.

 

Zo worden de investeringsplannen beoordeeld vanuit de kennis die we opdoen bij de beoordeling van de kwaliteit van dienstverlening. Dit vormt al jaren de basis van ons regulatoir (technisch) toezicht. De specifieke pijnpunten die uit de kwaliteitsanalyse naar boven komen (zoals het optreden van regelmatige onderbrekingen of modulatie van de toegang), kunnen worden aangepakt door gerichte investeringsprojecten. 

Sinds de invoering van de tariefmethodologie voor de periode 2017-2020 is er ook een verband gelegd tussen de kwaliteit van dienstverlening en de tarieven. De registratie van een aantal kwaliteitsindicatoren in deze periode zal een financiële bonus of malus opleveren in de volgende regulatoire periode.

Ten slotte willen we ook het derde evenwicht bewaken, dat tussen tarieven en investeringen. Daartoe werken we op twee assen:
Enerzijds werken we aan een advies over een betere regelgeving voor aansluitingen met flexibele toegang tot de netten. Dit moet leiden tot een omgeving waarin de netbeheerders oordeelkundige afwegingen kunnen maken tussen bijkomende netinvesteringen of modulatie met vergoeding voor de producent. Dit alles met als doel om meer HEB te kunnen aansluiten tegen een zo laag mogelijke kost voor de maatschappij.
Anderzijds willen we een zicht krijgen op de mogelijke gevolgen van de investeringsplannen op tarifair vlak. We zullen daarom vragen aan de netbeheerders dat ze hun rapportering over de investeringsplannen aanvullen met informatie over de bijhorende investeringsbudgetten.

 

Vreg is de Vlaamse regulator van de elektriciteits- en gasmarkt
Heeft u een vraag? Mail of bel 1700